Seria fantàstic que l’alcalde anés en bicicleta

Després de l’èxit apoteòsic de la bicicletada popular de diumenge passat, els amics del BICICAMP van iniciar ahir mateix la sèrie de col·loquis sobre la realitat de la bicicleta que realitzaran durant els dies d’activitat de la REUS PEDALA. Col·loquis monogràfics on els protagonistes són col·lectius de ciutadans ben definits. Ahir va ser el torn dels periodistes, aquesta fauna d’analistes de l’actualitat del Món de Reus entre els que tinc el goig de comptar-m’hi. I per això a tres quarts de vuit del vespre -amb un parell de Ganxet Pintxos a l’estómac i gaudint pel camí d’un plovisqueig agradabilíssim després de tants mesos de sequera- me’n vaig anar al coquetó bar del Bravium, escenari d’aquesta interessant proposta.

Vaig compartir el col·loqui amb dos col·legues de professió. El Jordi Benavent de Canal Reus, un dels pesos “pesants” del periodisme esportiu d’aquesta ciutat. I el Guillem Ramos-Salvat, la “Bèstia” del Delcamp.cat. En veure’ls vaig intentar imaginar-me’ls dalt de la bicicleta. En el cas del Benavent l’exercici va ser ben fàcil, ja que em va venir el cap la seva imatge -deu fer cinc o sis anys- pujant en velocípede a la Mussara complint una promesa esportiva. Les càmeres de la tele local en van donar fe. Però de la Bèstia, per més que m’hi vaig esforçar, em va ser impossible situar-lo mentalment dalt d’un d’aquests vehicles de dues rodes baixant per la carretera de Maspujols amb la seva frondosa cabellera al vent. La imatge -s’ha de reconèixer- hagués estat terrorífica, per marxar corrents.

Els nostres amfitrions van ser els representants del BICICAMP encapçalats pel seu president, el Josep Maria Galofre, que viu una segona joventut amb aquesta activitat ciclista. L’acompanyaven dues de les seves entusiastes col·laboradores, l’Ester Avila i la Mònica Elías. Més tard es va incorporar a la conversa el Bartolomé Pluma que va camí de convertir-se en un home orquestra a nivell associatiu tenint en compte la seva presència activa a l’Associació de Veïns Blancafort, a la Plataforma Ciutadana de recent creació i al mateix BICICAMP. I finalment també vaig conèixer a un altre integrant de l’entitat, el Sr.Pío, que físicament és clavat al Joan Capri fent de Doctor Caparrós en la històrica sèrie televisiva. Perdoneu, però algú ho havia de dir.

Fetes les oportunes presentacions, es va iniciar el col·loqui que va ser realment profitós. Com en tota bona bicicleta, el diàleg va rodar de manera fluïda, canviant d’intensitat com qui canvia de pinyó i evitant que saltés la cadena en moments de més excitació verbal. Galofre va trencar el foc demanant als experts periodistes com s’ho podia fer el BICICAMP per generar debat ciutadà, per continuar sent noticia més enllà de l’anècdota o del conflicte. “No volem ser només una entitat que fa bicicletades” va reivindicar l’àvid ciclista. Benavent, home d’experiència contrastada, va afirmar que aquest debat a Reus té uns condicionants evidents “ja que tenim una ciutat pensada pels cotxes i no pas per la bicicleta”. I Ramos-Salvat va demanar seriositat en els plantejaments. “No voleu dir que amb això de les ratlles del carril bici al Tomb de Ravals no vam fer el ridícul?” va apuntar recordant una de les últimes decisions que sobre el tema va prendre l’exregidor de medi ambient Ernest París. “I a més l’Alegret ja va deixar ben clar que no es tornaria a pintar aquesta línia!” va insistir la “Bèstia” recordant el seu amor fraternal per la regidora més popular. Ester Avila, que ha dedicat molts anys a analitzar la mobilitat de la ciutat des de diversos àmbits, va apuntar que l’entitat l’únic que vol “és anar en bicicleta per la ciutat. Per tant si aconseguim que sigui una realitat de circulació lenta, garantint la seguretat dels vianants, circular-hi serà molt més fàcil.” I el Sr.Pío –el Doctor Caparròs del BICICAMP- va rematar dient que “es tracta d’aconseguir que uns respectin els altres” recordant amb encert com d’important és la comprensió entre tots els que participen de la mobilitat ciutadana. Una mobilitat on hi té molt a veure la Guàrdia Urbana que podria contribuir a la popularització d’aquest mitjà de transport creant la seva pròpia patrulla ciclista. “SI tenim la Guàrdia Muntada, per què no podem tenir la Guàrdia en bicicleta?” van coincidir els ponents amb la complaença dels periodistes. Però tot i que tindria la seva gràcia (Ramos Salvat va dir que si es fes, Reus semblaria “Pacific Blue”, una sèrie policíaca on els seus protagonistes van en monocicle) la idea sembla condemnada al fracàs tenint en compte la fredor existent entre el BICICAMP i l’Ajuntament. “Les relacions amb el consistori no són bones ni dolentes perquè no n’hi ha” va afirmar Galofre. “Mireu, si tiréssiu ous contra la façana de l’Ajuntament aconseguiríeu més impacte periodístic” va deixar anar el Ramos fent broma –o potser no- mentre recordàvem també el frustrat Bicing amb DO Reus que volia muntar l’Ernest París. “El sistema tenia uns problemes de base evidents. No n’hi ha havia prou posant quatre bicicletes. Calia fer un examen més a consciència” va apuntar el president del BICICAMP lamentant –això sí- que la no execució del projecte ha fet perdre a la ciutat una subvenció europea de 120.000 euros per la promoció de l’ús de la bicicleta.

I en aquest punt, amb la necessitat de mirar endavant i anar per feina, Galofre va posar alguns exemples de ciutats a imitar. “M’he mirat la web de Vitòria i al veure el que fan amb la bicicleta m’ha regalimat la boca” va apuntar de manera molt gràfica. “I el seu alcalde és del PP!” va apuntar l’Ester donant a entendre que en això de la bicicleta no hi intervenen els colors polítics. Però els periodistes es van encarregar de matisar aquesta última observació. Ho va dir el Ramos-Salvat. “A Reus el tema de la bicicleta s’ha convertit en un debat ideològic. Tothom associa aquest vehicle al París i als de la CUP”. I cal donar-li la raó. Perquè en el fons el problema real d’aquesta ciutat  és que la bicicleta sempre ha estat cosa de la gent d’esquerres i també de voluntats estrictament personals. Per això vaig trobar molt il·lustrativa la intervenció de la Mònica Elías afirmant que diumenge a la bicicletada va ser una llàstima “que l’alcalde no vingués amb la seva bicicleta per fer el circuit. Va venir a saludar a la sortida i prou, vestit de carrer”. Doncs ja està tot dit. Si l’alcalde anés habitualment en bicicleta, o en tàndem amb l’Hipòlit Monseny al darrera, ja veurien com el Món de Reus seria fantàstic pels del BICICAMP. I si el Sebastià Domènech, el regidor d’esports, s’apuntés a la mountaine-bike encara millor. Però de moment diria que no és el cas. Per tant, als actius responsables de l’entitat hauran de continuar treballant de valent per aconseguir els seus nobles objectius. I evitar que els sots d’aquest camí tan llarg, ferragós i costerut que els espera no els acabi fent caure del vehicle en aquest REUS on –de moment- no tothom pedala en la mateixa direcció.

Anuncis

Quant a Josep Baiges

Periodista
Aquesta entrada ha esta publicada en El Món de Reus. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 respostes a Seria fantàstic que l’alcalde anés en bicicleta

  1. Bon article com és norma de la casa. Alguns apunts sobre la desubicació del debat de la bicicleta. Ja n’hi ha gent que treballa de fa temps i seriosament sobre aquests temes. Vull dir que no cal inventar res de moment. Suposo que la International Transport Forum (ITF) i la Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD, per nosaltres coneguda com OCDE) es poden considerar solvents i fiables. Doncs entre altres molts temes tenen un grup que treballa sobre seguretat en el transport i en bicicleta en particular. Aconsello accedir als documents del darrer seminari a Seoul en 2011 a la següent adreça,
    http://www.internationaltransportforum.org/Proceedings/Cycling2011/
    Trobo molt interessant veure com des d’aquí no s’ha donat cap valor a la iniciativa de la senyalització horitzontal i vertical del tomb de ravals i altres carrers del centre de Reus que va realitzar a iniciativa del Eduard Ortiz, la Guàrdia Urbana i BiciCamp. En el treball presentat pel representant d’un grup de recerca del Ministeri de sostenibilitat de la República Francesa es mostra una fotografia del carrer sant Joan amb aquesta senyalització com a aportació destacada a Espanya (veure pàgina 6 del treball del Mr. Jouannot),
    http://www.internationaltransportforum.org/Proceedings/Cycling2011/Jouannot.pdf
    Com diria el nostre cronista El Món de Reus també té el seguiment de l’administració francesa també en Seguretat Viaria per ciclistes. Crec que si els experts destaquen aquesta iniciativa desmereix-la des de casa, potser és molt propi de Reus, però, pot evidenciar que qui ho diu pot tenir un filtre polític o “ideològic”. Per sort BiciCamp té l’encert de ser una entitat diversa en sensibilitats i a la vegada amb gran nivell en el seus participants. El debat es fa dins i les propostes que s’aporten a la ciutadania són plurals, coherents, solvents i amb reconeixement per experts. Enhorabona.

  2. Angie Methorst Corts Trilla ha dit:

    Hola, soc l’Angie d’Holanda, estic lleigin els teus articles.

    perdona pero el teclat Holandes no te totes les lletres.
    Jo vaig cada dia amb bici, i els vaig verue anar per l’arrabal amb Bici(monstruo), una combinació fantastica.
    jo no m’arriesgo a anar amb bicicleta per Reus i aixó que la meva es electrica i arriba als 24 km hora.
    A Reus hi ha molts cap grossos, i molts van per el carrer, tant caminan com amb bicicleta.
    El un te 61 i el altre 16 anys, i sense comprensio mutua son els dos criatures.

    Per conseguir anar be amb bicicleta per Reus es més de necesari que només unes ratlles per fer un carril.

    Fins la pròxima
    Angie

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s