Sempre explico que els Premis Enganxen van néixer en una conversa de cafè amb el Jaume Amenós. Va ser al Kukumà del carrer Santa Teresa. Tot sovint hi esmorzàvem plegats. Un dia, arreglant Reus, vam coincidir que a la ciutat calien uns premis generosos que reconeguessin tanta i tanta gent que fa coses en benefici de la nostra ciutat i que les fan –i vet aquí el més important- des de l’anonimat, fugint de qualsevol protagonisme gratuït. Perquè l’únic que els mou és l’amor a la seva ciutat.
Ahir vam celebrar el cinquè aniversari dels Premis. I en aquests cinc anys han canviat moltes coses. La més transcendent és que el Jaume ja no hi és. En aquest període també ens ha deixat un bon amic que, com ell, només pensava que podia fer en benefici de la seva ciutat, el radiofonista Joan Ramon Mestre. I jo mateix he passat per un tràngol molt complex durant aquest últim any accentuat per la pèrdua de dues persones molt estimades. La veritat, n’hi hauria per plegar i engegar-ho tot a rodar.
Però els premis poden amb tot. Són la millor medicina. M’ho va dir una persona extraordinària com és l’Anna Maria Dalmau, l’esposa del Miquel Vilella: “Estava asseguda a l’amfiteatre i veient la gala només pensava en com de feliç era de poder ser allà i gaudir d’un moment com aquest”. Sentint-la vaig veure que havíem complert l’objectiu. Perquè això és el que buscàvem amb el Jaume, repartir grams de felicitat entre la nostra gent, la que més estimem, la de Reus. I és evident que ahir, amb el teatre ple com mai, ho vam aconseguir.
Una empresa que, un any més, ha estat possible gràcies a la col·laboració extraordinària de moltíssima gent. Començant pel Bravium i el seu meravellós equip. El Sergi Herrera de l’Estudi Ovni que va donar forma al diploma dels premis a partir d’un dibuix del meu pare. El saxofonista Gerard Marsal, encarregat de posar la banda sonora a la festa. Els amics del Forn Sistaré que ens van sorprendre amb un pa farcit de coques amb cireres. Aquesta gent són molt, molt grans. Formidables tots els companys que van repartir els premis, amb gloses inspiradíssimes que ens van fer riure, com la cançó que va dedicar l’Ariel Santamaría al gran Jordi Sugranyes, i que ens van emocionar com la del Marià Arbonés recordant al company i deixeble Joan Marc Salvat (a.c.s). Els agraïments, les rialles i també les llàgrimes dels premiats, els autèntics protagonistes de la nit. L’alcalde, que un any més ens va voler acompanyar evocant, en un discurs molt emotiu, la figura del Jaume Amenós. I, naturalment, als lectors del blog. Ells són els qui amb les seves nominacions i el seu seguiment constant, donen sentit a tot plegat.
Aquí teniu la relació de premiats i les imatges de la gala. Amb aquesta cinquena edició ja haurem donat més de 150 reconeixements. Però el més bonic de tot és pensar que l’any vinent tornarem a omplir el Bravium i a donar més premis a tanta i tanta gent que se’ls mereix en aquest Món de Reus. Gràcies a tots per fer-ho possible.
Relació de Premiats 2016:
- Mostra de Teatre Infantil Reus Baix Camp. Per l’activitat formativa en benefici del teatre que han desenvolupat durant les 35 edicions d’aquesta convocatòria cultural.
- Ferran Figuerola. President del Bravium Teatre. Per mantenir l’esperit d’acolliment cultural i teatral que ha caracteritzat l’entitat durant tots aquests anys.
- AMIC (Associació de Mags i Il·lusionistes de Catalunya). Per la seva tasca en la divulgació de la màgia, acollint i formant als mags del futur.
- Col·legi Maria Rosa Molas. la impecable trajectòria d’una escola de la ciutat. Un centre educatiu que s’ha compromès sempre en la formació de noves generacions de reusenques i reusencs. Em refereixo al Col·legi Maria Rosa Molas, de la Mare Molas o de la Consolació. I una nominació que també vol reconèixer la disposició que també té l’escola a l’hora de fer ciutat, de col·laborar amb les coses de Reus, cedint –per exemple- el seu auditori a la Mostra de Teatre Infantil Reus Baix Camp i acollint a tantes i tantes escoles de Reus i comarca.
- POKER’S. Al grup reusenc pel seu CD “EL QUE NO ES POT EXPLICAR”
- Elizabeth López. Presentadora de la primera edició de Canal Reus Televisió. Locutora revelació de la televisió local.
- Germandat dels 7 pecats capitals. Per incorporar el nou Ball de Carnestoltes i els Set Pecats a la festa de Carnaval.
- Jordi Sugranyes. Periodista musical que ha seguit i enregistrat en directe una quantitat ingent de concerts.
- Francesc Torres de la Pastisseria Mare Molas. Per la seva impecable trajectòria professional, afavorint dolces creacions reusenques, i també per la seva històrica activitat musical que ha reeixit durant els últims mesos amb la reedició del single del seu grup PROU MATIC.
- Campaners de Reus. Per posar en valor el Campanar de la nostra ciutat, recuperant i mantenint sons històrics que defineixen l’imaginari sonor de la ciutat.
- Ramon de la Fuente, del Forn Huguet. Per la seva incansable activitat fent figures de xocolata del seguici de Reus i més enllà.
- FAVR. Per la iniciativa del festival solidari de Nadal, amb la implicació de diversos polítics de l’Ajuntament de Reus, i també pel programa radiofònic Entre Veïns que s’emet cada dilluns a Ràdio Jove.
- Joan Masdeu. Un dels instagramers més importants del país, que ha situat Reus en el mapa d’aquesta xarxa social. I que cada dijous es preocupa de mantenir el record ben viu del Plim.
- Aula de Sons. Per la incansable activitat en benefici de la música tradicional, formant a futurs instrumentistes.
- Jove Cambra Internacional de Reus per la Gimcana de la Festa Major que ha esdevingut un acte imprescindible en el calendari festiu de la ciutat.
- Miquel Domingo. Exregidor d’urbanisme de l’Ajuntament de Reus. Per la seva impecable trajectòria política, sent receptiu i atent a les demandes dels mitjans de comunicació.
- Colla Sardanista Rosa de Reus. Pel 50è aniversari de l’Aplec Baix Camp que es realitza cada any al Santuari de Misericòrdia com a preàmbul de la Festa Major.
- Col·legi Aura. Per la iniciativa solidària d’alumnes, mestres i mares de donar cabell a benefici de l’Associació Espanyola Contra el Càncer i poder, així, fer perruques per les malaltes de càncer.
- CASAL DESPERTAFERRO. Pel 25è aniversari d’activitat ininterrompuda de l’entitat del carrer Martí Napolità.
- Mossèn Ignasi Olivé. Rector de Sant Bernat Calbó al Barri Fortuny. Un dels artífex del Sopar contra la Fam que cada any realitza la Parròquia amb l’ONG Pont de Solidaritat. A més enguany compleix el 50è aniversari de sacerdoci.
- Pere Aluja, president de la FANOC a la ciutat. Per la tasca desinteressada i entusiasta procurant per millorar la qualitat de vida de les famílies nombroses de la ciutat.
- Àngels Ollé. En el cinquantè aniversari de l’Escola Mowgli, un reconeixement a la seva fundadora i primera directora, pedagoga de referència al país.
- Germandat de Sant Isidre i Santa Llúcia. Un reconeixement a l’entitat que manté viva la presència de l’històric Gremi els Pagesos convertint la seva seu social del raval Robuster en un viver d’entitats.
- Fundació Reddis. Per l’extraordinària missió de mecenatge que realitzen els seus patrons en benefici de la ciutat i la comarca.
- CF Reus Deportiu. Per la Jornades sobre Cultura i Esport,+ en col·laboració amb el Centre de Lectura, sumant esforços per a la divulgació de l’esport i també de la cultura. La història centenària del club, el paper que té en la projecció de la ciutat a Catalunya i el paper en dinamització de l’esport reusenc justifiquen també aquest premi en un any transcendent per la història esportiva del club.
- Marc Libiano. Periodista Esportiu del Diari de Tarragona. Per la seva trajectòria i, molt especialment, per les seves acurades cròniques dels partits del Reus de Futbol i d’hoquei que constitueixen petits grans relats esportius d’un alt valor literari.
- Perejil’s Sound. Per gestació nombroses activitats culturals a la ciutat, a partir d’una enorme imaginació i procurant per la generositat a l’hora d’aplegat a totes les persones amb inquietuds.
- Fina Veciana. Per la seva trajectòria en el camp del dibuix, la pintura i la il·lustració en general i, també, en la formació artística en diversos àmbits.
- Josep Domene. President de l’Agrupació d’Associacions de Setmana Santa. (Premi Mestre de la Ràdio) Per mantenir el record del seu antecessor, Joan Ramon Mestre, donant suport a la recuperació de la retransmissió de la Funció de l’Agonia des de la Prioral o mantenint el cicle de cinema religiós impulsat pel mateix Joan Ramon.
- #50ésPossible. La campanya dels Armats de la Reial Congregació de la Puríssima Sang que ha fet possible la confecció dels 50 nous vestits dels Armats.
- Joan Marc Salvat. (Premi Mestre de la Ràdio) Premi in memoriam al periodista selvatà que va morir en accident de trànsit el passat mes de desembre. Salvat era un dels periodistes més prometedors del Camp, que havia treballat al Reus Digital i la Nova Ràdio entre d’altres mitjans i que actualment era el director de RTV La Selva.
- Gerard Marsal. Saxofonista. Un dels intèrprets més reconeguts del territori amb una carrera musical digne de ser posada en valor
En nom de l’Associació de Mags i Il·lusionistes de Catalunya a Reus us agraïm el reconeixement a la nostra tasca i felicitem per, amb els premis Enganxen, donar suport al teixit cultural de la nostra estimada ciutat.